Et godt logistiksystem er nøglen til glade medarbejdere

I dag er der mange virksomheder, som har logistiksystemer, således at de let kan holde styr på lagerbeholdninger og forbrug for igennem virksomheden. Men for mange, så kan det være svært at vælge imellem de mange logistikløsninger, og et forkert system, som ikke passer til din virksomhed, kan gøre det utroligt svært at drive forretning ordentligt. Vi har alle hørt historierne om varehusene, hvis beholdninger aldrig bliver opdateret, og dermed kan de ikke sælge deres produkter optimalt. Der er selvfølgelig også historierne om firmaer, som simpelthen ikke kan finde ud af at effektivisere deres logistik, og dermed er det svært for medarbejderne at finde de rigtige informationer, som de skal bruge, også når de er ude i felten. Derfor skal du selvfølgelig have det rigtige logistiksystem!

Der er en hel række faktorer, som du skal holde øje med, når du skal vælge det rigtige logistiksystem, men samtidig er det selvfølgelig også vigtigt at vide, hvad et logistiksystem overhovedet er. Logistiksystemer er egentligt bare de løsninger, som kan bruges til at holde styr på en given varebeholdning hos en virksomhed. Netop derfor er logistikløsninger så utroligt vigtige – uanset om din virksomhed skal sælge alle disse produkter, eller om I også skal holde øje med de produkter, som I bruger, så skal der være et ordentligt logistiksystem. Hvis der ikke er det, så kan I stå til at miste mange penge og få store organisatoriske problemer senere hen.

Hvordan vælger du det rigtige logistiksystem?

Der er rigtigt mange ting, som du bør tage hensyn til, når du leder efter det helt rigtige logistiksystem – en af de største her er integrationen af software i jeres lagerstyring. Det bliver mere og mere populært at bruge software til at kunne styre tingene og sørge for, at alting kan overvåges nøjagtigt. Her kan du blandt andet få mulighed for at se ting som lagerbeholdningen på alle tidspunkter, og nogle tilbyder da også software, der kan bruges ude i felten, således at medarbejdere altid kan kende lagerbeholdningen. Her er det også muligt at se udviklingen i tendenser på lageret igennem tiden, hvilket kan være meget sigende, hvis man gerne vil forstå, hvordan alt dette udvikler sig.

En af de ting, som er fast inventar som led nærmest alle logistikløsninger er plukkevognen. Plukkevognen er den vogn, som er udstyret med plads til opbevaring af varer, mens der også er computer installeret og muligheden for at opbevare en stregkodescanner. Det er dog altid forskelligt, hvad der lige præcis kommer med en plukvogn, og nogle logistiksystemer bliver udviklet med en bestemt plukvogn i tankerne. Her skal du blandt andet overveje, hvilken størrelse, som du skal have plukvognen i, så den kan have jeres varer uden problemer. Samtidig skal der også være en computer, som kan køre jeres digitale del af logistiksystemet, og denne vil ofte være baseret på en skærm med et dertilhørende tastatur. Der er dog mange flere ting, som du bør holde øje med, når du leder efter logistiksystemet for dig. Find løsningen her.

Andre artikler