Sådan finder du de bedste reklamegaver til din virksomhed

Danske virksomheder ligger ofte i skarp konkurrence om at få potentielle kunders opmærksomhed. Derfor er der mange, som investerer i reklamegaver.

Reklamegaver er en bred betegnelse for gaver, som man kan give til sine kunder, målgruppe eller leverandører, og på den måde enten fortælle om ens produkter eller bare skabe et positivt indtryk af ens virksomhed hos modtageren.

En form for reklame gave kaldes også content marketing. Det engelske udtryk bruges til at beskrive materiale eller genstande, som kan skabe en indirekte markedsføring af virksomheden og dens produkter eller service.

Der findes mange typer reklamegave

Et af de meste klassiske eksempler på content marketing er Michelin guiden. Denne er i dag en verdenskendt guide, som indeholder nogle af verdens bedste restaurant- og madoplevelser. Dog startede den med et mere ydmygt formål.

Den franske producent af bildæk Michelin ville gerne øge deres salg af bildæk til de franske motorbilister. Da den første guide kom på gaden i år 1900, indeholdte den steder, hvor man som motorbilist kunne stoppe op og tanke benzin, spise eller overnatte. Altså en simpel landevejsguide. Den havde to formål. Den skulle være en service til bilister, som var på køreture. Det andet formål var, at den skulle opfordre de franske bilister til at køre længere turer. Længere ture betød mere slid af deres bildæk, og dermed også øget salg af nye dæk.

Samtidig var de værksteder og tankstationer, som var beskrevet i guiden, også forhandlere af Michelins dæk.

Vælg den rette kommunikation

Metoden er stadig i brug i dag, når smykkeforretninger for eksempel husstandsomdeler et magasin, hvor artikler beskriver forskellige smykketyper og produkter. Magasinet skal fungere som inspiration, og afsenderen vil også fremstå som forhandler af produkterne.

En anden form for reklame gaver er mere direkte former, som for eksempel kuglepenne, vandflasker eller øloplukkere. Disse kan også ses som en gratis service, men ikke nødvendigvis som en, der kan skabe mere salg hos afsendervirksomheden. Disse kan dog skabe en opmærksomhed om virksomhedens navn eller produkt, hvis dette fremgår af reklame gaven.

 

Andre artikler