Sådan får du en karriere i et reklamebureau

Reklamebureauerne har ændret sig meget siden 1960’erne, hvor de ellers, ifølge serier som Mad Men, primært gik op i druk, damer og dartspil.

I dag er det dog noget helt andet. Reklamebureauerne er dem, som står for at udvikle kampagne for firmaer og selvstændige og det er dem, som hele tiden holder øje med, hvordan et firma udvikler sig, nærmest fra dag til dag.

Men det kan tit være svært at vide, hvad der skal til, for at man kan få foden indenfor her. Hvis du læser videre, så lærer du nogle af de ting, som du skal tænke over, at kende.

Det starter med uddannelse

Som så mange jobs er det at have en uddannelse i feltet bare ekstremt vigtigt. Tit kan man supplere meget med erhvervserfaring og gåpåmod, men en uddannelse er bare med til at vise, at du har viden indenfor feltet.

Når det kommer til reklamebureauer, så leder de ofte efter dem, der kommer ud af uddannelser fokuseret på medierne og kommunikation.

Det er fordi, at man på disse uddannelser bruger meget energi på at forstå, hvordan man kommer ud til forskellige grupper af mennesker, hvordan man finder målgrupper, og hvordan man arbejder med virksomheder. Dette er gyldne evner indenfor reklamebranchen.

Det er især relevant at have evner indenfor de sociale medier, da mere og mere reklame foregår på og igennem dem.

Derudover bør det nævnes, at uddannelser såsom grafikere også stadig søges af reklamebureau. Der skal jo folk til at lave designs og tegne logoer for de mange forskellige virksomheder, som der samarbejdes med.

Find den rigtige erhvervserfaring

Som sagt, så er det sjældent erhvervserfaring, som redder dagen. Til gengæld kan det give gode point, hvis du allerede har arbejdet lidt indenfor branchen før.

Dette kan du gøre på flere forskellige måder. Mange studerende er begyndt at få jobs som tekstforfattere, hvor de skriver tekster, som bruges af virksomheder på nettet. Dette er en fin introduktion til målgrupper og at ramme dem på den rigtige måde.

Det kan også tit være en fordel at have haft et studiejob med nogle administrative opgaver, især hvis du har prøvet at koordinere imellem virksomheder. Det at arbejde for én virksomhed og så kommunikere med en anden om et ønsket produkt er nemlig en vigtig evne i denne branche.

Netværk dig fremad

På reklamebureauer er det tit, fordi man kender én, der kender én, at man får en kunde. Det er også tit sådan, at du får et job.

Derfor er det at kunne netværke en ekstremt vigtig evne i branchen. Hvis du kender nogen, som har en kontakt, eller måske allerede selv har en kontakt, så er det en rigtig god start.

Selvfølgelig skal du ikke bare kræve et job med det samme. I virkeligheden skal du se det som en mulighed for at lære ansigterne i branchen at kende. Dette giver dig referencer, som eventuelle arbejdsgivere kan kontakter, og det giver dig et bedre blik af, hvad der kræves på et reklamebureau.

Andre artikler