Sådan lægger du en kommunikationsstrategi for en IT-virksomhed

Alle virksomheder kan have stor gavn af en kommunikationsstrategi. Det gælder også din IT-virksomhed. En strategi for, hvordan I vil kommunikere har mange fordele. Den kan gøre arbejdet nemmere for jer, og den kan sørge for, at der er en rød tråd i jeres kommunikation.

Vil du gerne have hjælp til at få lavet en kommunikationsstrategi, kan du få hjælp fra et kommunikationsbureau. Du kan også lave den selv.

Hvad vil du kommunikere?

Til din kommunikationsstrategi skal du overveje, hvad du egentlig vil kommunikere. Dit overordnede budskab skal være noget i retning af, at man skal være kunde hos dig, fordi du er dygtig. Men du skal overveje mere nøje, hvad du vil kommunikere. Vil du fremstå professionel? Vil du have humor? Skal man se dig som en ekspert eller som en, der giver virkelig god service?

Der er mange spørgsmål at tage stilling til. Men du er nødt til at overveje dem, så du kan komme ud med det budskab, du ønsker.

Du skal overveje, hvad du overordnet set gerne vil kommunikere. Du skal også overveje det i mindre målestok. For hvert opslag på de sociale medier, hvert nyhedsbrev osv. skal der være tænkt på, hvad budskabet er.

Hvordan vil du kommunikere det?

Når du ved, hvad du vil kommunikere, skal du overveje, hvordan du kan kommunikere det. Vil du vise professionalisme, så skal du være grundig med at undgå stave- og trykfejl. Vil du være frisk, kan du bruge en masse emojis.

Du skal overveje dit budskab og hvordan du kan kommunikere det ud. Hvis dine ord ikke passer sammen med den måde, du sætter dem sammen på, så kommer dit budskab ikke ordentligt ud. Det vil give misforståelser, og det vil også virke forvirrende og inkonsekvent.

Hvor vil du kommunikere det ud?

Til din kommunikationsstrategi skal du også overveje, hvor du vil lægge din kommunikation. Måske er det allerede på plads?

Du skal tænke på, om du vil have din egen hjemmeside og om du skal på de sociale medier – og hvilke. Du skal overveje de trykte medier og eget nyhedsbrev på mail.

Nogle kanaler passer bedre til visse brancher og formål end andre. Det er smartest at vælge de kanaler, der passer til din branche.

Ret løbende til

Det er en god ide at have en kommunikationsstrategi liggende, så du altid kan ty til den. Men du skal også være åben over for, at du måske skal rette lidt i den efterhånden.

Der kan ske ændringer i din virksomhed. Det kan være, du får nye ønsker til din kommunikation. Måske opdager du, at noget ikke virker ret godt. Så skal din kommunikationsstrategi rettes til.

Når du selv laver din kommunikationsstrategi sidder du ikke med en stor, bred erfaring med kommunikation. Så skal du regne med, at en del af det bliver noget prøven sig frem, hvor du løbende laver rettelser. Du ved jo ikke på forhånd så meget om, hvad der virker bedst. Får du hjælp fra et bureau, bliver der måske ikke brug for så mange rettelser.

Andre artikler